DAVID BOWIE en hoe het zit met ‘TIS A PITY SHE WAS A WHORE, 1e versie

10689799_10152368004747665_7510678139798342817_n-1

Een correctie op een eerdere blogging.
Ik vroeg mij bij het schrijven over de single – dus de eerste versie van – ‘Tis A Pity Se Was A Whore, immers af wie er voor de begeleiding had getekend. Iets dat nergens werd vermeld. Aangezien de A-kant van de single – Sue (Or In A Season Of Crime) – een complexe begeleiding heeft van Maria Schneider en haar orkest, ging ik er voor het gemak even van uit dat het orkest misschien ook op de B-kant te horen was. Maar niets is minder waar. Deze bestaat uit de demo van de song die Bowie zelf in zijn eigen huisstudio heeft opgenomen.
Het vermoeden daarvan was bij mij al eens opgekomen, maar het werd nu expliciet bevestigd door saxofonist McCaslin en  bassist Tim Levefbre  – beiden op Blackstar te horen – in een vraaggesprek met The Observer.

David Bowie heeft Donny McCaslin leren kennen door Maria Schneider. Hij is sinds jaar en dag een vast en excellerend lid van haar orkest. Toen Bowie aan Schneider vroeg of zij met hem verder wilde werken aan zijn nieuwe ideeën – die zouden uitmonden in het album Blackstar – kon ze daar geen gehoor aan geven. Ze had andere verplichtingen, namelijk het maken van een nieuw, eigen album, The Thompson Fields, dat inmiddels genomineerd is voor een Grammy en dat ook wordt genoemd als ‘Beste Album van 2015′.
Ze ried hem echter The Donny McCaslin Band aan en Bowie is die op een avond in een club gaan beluisteren. Deze band is meestal een kwartet, dat bestaat uit McCaslin zelf op diverse blaasinstrumenten, Jason Lindner op toetseninstrumenten, Tim Lefevbre op bas en Mark Giuliana op slagwerk en percussie. Aangevuld met Ben Monder op gitaar, vormt dit vijftal de kern van het gezelschap  dat het geluid op Blackstar bepaalt.

Terug naar de demo.
Op de vraag wat McCaslin denkt over David Bowie’s eigen saxofoonspel antwoordt hij: ‘Oh, I dig it. We were talking about “Sue”. You know, the song that’s the B-side to Sue” was “‘Tis A Pity She Was A Whore” and that original version of the song – in demo-form – was David. He had played all of the instruments, and that was him on sax. And I really loved his sax playing on that song, it was really soulful.”
Tim Lefevbre voegt daar dan aan toe: “‘Tis A Pity She Was A Whore” is pretty experimental as well. (..) And you can hear him on the track, how excited about it he is; he even yells at the end of it.” Leuk om na te beluisteren, dit.
McCaslin dan: ‘De demo’s die hij had gemaakt [voor Blackstar] waren echt heel sterk. De songs hadden al de vorm die je ook op de plaat hoort. Helemaal geen gedoe van een schetsje met een paar noten waar je nog een hele dag aan moet zitten om ze uit te werken. These songs were all essentially in place before we started recording. (..) But his vibe was very open and collaborative. (..) He was entrusting us with his music.”

images

 

Foto Bowie: Jimmy King

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.

1 Reactie op DAVID BOWIE en hoe het zit met ‘TIS A PITY SHE WAS A WHORE, 1e versie

Toon Reacties (1)

Geef een reactie