PEN: DE STRIJD GESTREDEN?

Unknown-1

PEN: DE STRIJD GESTREDEN?

Heeft iemand gisteravond bij toeval Nausicaa Marbe gehoord (OBAlive.nl) over de verfijnde manier waarop het PEN-bestuur zijn geweldige werk voor schrijvers uit verre dictaturen verricht? En over de kortzichtigheid van hun critici? Over de moed van Manon Uphoff om zich terug te trekken uit het debat rond het Vrije Woord in De Balie? Waar immers Kurt Westergaard zou komen, een man die zoveel lijfwachten om zich heen heeft en zoveel media-aandacht krijgt dat het kleine PEN (een al bijna honderd jaar oude internationale instelling) daar niet tegen op zou kunnen? Haar uitputtende betoog werd zo rap uitgesproken dat interviewer Theodoor Holman er vrijwel niet meer tussen kwam en zich tenslotte deemoedig overgaf.

Op de een of andere manier heeft de opvatting postgevat dat de schrijvers die het besluit van het PEN-bestuur hebben veroordeeld een geweldige meerderheid vormen die ook nog eens wordt gesteund door het liederlijke gescheld en getier van de sociale media. Waar komt dit krankzinnige idee vandaan? Niet meer dan vier schrijvers van de honderden leden van het PEN hebben hun lidmaatschap opgezegd. Alle anderen staan gewoon achter de beslissing. Zoals Tommy Wieringa die in zijn column in de regionale kranten ook al Uphoffs ‘moedige keuze’ roemde: ‘Ze ging daarmee tegen de heersende opvatting in, wetende dat zoiets lelijke reputatieschade zou opleveren (..) dat ze het monster van de publieke opinie weerstond omdat ze geen goede sier met het vrije woord wenste te maken ten koste van vervolgde schrijvers.’

De cursivering van het woord ‘reputatieschade’ is van mij. Waar hébben deze mensen het over? De ene kunstenaar wordt met de dood bedreigd, de andere vervolgd, maar bij het PEN denken ze meteen aan hun reputatie.

Maar nu komt de verrassing. Uit de weinige informatie die het bestuur van PEN Nederland tot op heden naar buiten bracht als toelichting op zijn omstreden besluit, is algemeen de indruk ontstaan dat de schrijvers uit Bahrein, China, Cuba en Vietnam uitgenodigd waren om de avond in De Balie, waar uit hun correspondenties met Nederlandse schrijvers voorgelezen zou worden, op te luisteren.

Betrouwbare bronnen hebben ons, de auteurs Bart FM Droog en ondergetekende, echter verzekerd dat er nooit sprake van is geweest dat zij voor het debat naar Nederland zouden komen. Het ging het PEN-bestuur alleen om de veiligheid van de Nederlandse auteurs, maar vooral om die van de gasten, de PEN-leden dus. Die meende het niet te kunnen garanderen.

Om de bronnen nog eens te toetsen heb ik opnieuw de Nieuwsuur-uitzending van 2 mei bekeken en de citaten en de officiële verklaring van Manon Uphoff in de diverse NRC’s. Inderdaad wordt nergens expliciet uitgesproken dat de bedreigde schrijvers in persoon aanwezig zouden zijn, maar de suggestie daarvan is buitengewoon sterk. Het heeft er alle schijn van dat dit welbewust gedaan is. De uitspraken van Uphoff over haar vrees voor ‘posters waarop de naam van zo’n schrijver gekoppeld zou kunnen worden aan die van Kurt Westergaard’ onderschrijven dat in al hun overdrijving nog eens.

Deze nieuwe informatie maakt de hele affaire naar mijn idee alleen nog maar erger.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.

3 Reacties op PEN: DE STRIJD GESTREDEN?

Toon Reacties (3)

Geef een reactie