BOWIE’S BLACKSTAR, ELVIS en het OCCULTE

CYP4H4NUoAEH7qS

De schok van Bowie’s dood heeft wereldwijd een lawine aan berichtgeving tot gevolg gehad. Dagelijks verschijnen er onbekende foto’s van hem, berichten over zijn leven en nieuwe naspeuringen omtrent zijn invloeden en de bedoelingen van zijn teksten en songs.

Zo zijn er aan de nu al talloze mogelijkheden tot interpretatie van de titelsong van het album Blackstar nog enkele belangrijke nieuwe feiten toe te voegen. Deze voorzien de betekenissen van nog meer gelaagdheid.
Het eerste is het bestaan van een onbekende en nooit uitgebrachte song van Elvis Presley die ook Blackstar heet en die wat tekst betreft een negatieve versie is van de titelsong van zijn film “Flaming Star” uit 1960. De tekst ervan luidt als volgt:

Every man has a black star
A black star over his shoulder

And when a man sees his black star

He knows his time, his time has come
Black star don’t shine on me, black star

Black star keep behind me, black star

There’s a lot of livin’ I gotta do

Give me time to make a few dreams come true, black star

Bowie is, evenals Elvis Presley, geboren op 8 januari, alleen twaalf jaar later, in 1947. Het lijkt me, ook al gezien Bowie’s grondige en onderzoekende aard, duidelijk dat hij van het bestaan van deze eerdere Blackstar op de hoogte moet zijn geweest en dat hij de titel doelbewust, ook als een referentie, heeft gebruikt. Dat Elvis en hij per jaar gerekend de geboortedatum delen zal voor hem zonder meer veel betekenis gehad hebben.
Het tweede nieuwe feit is dat er sinds de release van de single Blackstar, in november jongstleden, op Tumblr een website is verschenen die “The Villa of Ormen” heet, zijnde de raadselachtige naam van een villa die ook in Blackstar (zowel in tekst als in beeld) een belangrijke rol speelt. De site bestaat uit een aantal duistere en aan het occulte gerelateerde foto’s die ten dele uit de Bowie-clips komen. Er wordt overigens uitdrukkelijk bij vermeld dat de site niet van Bowie zelf afkomstig is. Uit de commentaren op de foto’s blijkt onder meer dat Bowie met zijn opmerking tegen saxofonist Donny McCaslin over ISIS (zie mijn eervorige blogging), heel goed ook de Eyptische godin Isis bedoeld kan hebben. Ter ondersteuning daarvan mogen ook diverse beelden uit de clip gelden, zoals de canoptische kruik en kandelaar. Deze kruiken zijn zogenaamde ‘grafvazen’ uit de Egyptische piramides. Daarin werden de belangrijke organen van de overledenen – zoals de lever (!) – apart bewaard om ze bij wederopstanding weer te kunnen gebruiken. Lazarus zelf is natuurlijk de bijbelse persoon van de wederopstanding uit de dood. De windsels waarin Bowie in de clips getoond wordt slaan zowel op Lazarus als op het mummificeren.
Met de link naar de Egyptische mythologie staat natuurlijk de deur open naar een onafzienbaar terrein van interpretaties, maar dat laat ik graag aan de individuele liefhebber over.
Tenslotte: het is bekend dat Bowie zich in zijn door heroïnegebruik geteisterde periode in Los Angeles (1975/76) diepgaand met het occulte (van de kabbalistiek met name) heeft bezig gehouden.

 2381

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.

2 Responses to BOWIE’S BLACKSTAR, ELVIS en het OCCULTE